Verkoopkeuring

Direct bouwkeuring aanvragen

Als particulier, heeft men uitgerekend, zal men eens de 7 jaar gemiddeld een andere woning betrekken. Daarmee gaat u een drukke tijd tegemoet waarin u uw woning moet verkopen, een woning wilt kopen, een hypotheek moet afsluiten of bijstellen, onderhoud moet uitvoeren of verbouwingen moet organiseren etc etc. Sinds de aanpassing van het nieuw Burgerlijk Wetboek in 1993 wordt u ook nog eens geconfronteerd met uw melding- en onderzoeksplicht. Misschien heeft u er wel eens van gehoord. De meldingsplicht beschrijft hoe u de potentiële kopers van uw woning, bedrijf of onroerende zaak op de hoogte moet brengen van de bij u bekende gebreken van uw bezit. Zaken die u weet of had kunnen weten worden verondersteld als informatie ter beschikking te worden gesteld aan de kopers.

Waarom een verkoopkeuring uitvoeren?

Als u onbekend ben met bouwkundige zaken kan dat nog wel eens een lastige klus worden. Het is dus goed te weten dat er professionals als bouwkeuringexpert.nl op dit gebied actief zijn die hiermee dagelijks te maken hebben en u daarin kunnen ondersteunen. Middels een verkoopkeuring en de naderhand ingevulde rapportage kunt u iedere potentiële koper informeren. In heldere bewoordingen geven onze partners en inspecteurs aan welke gebreken wij in uw woning hebben kunnen ontdekken (net zoals bij de aankoopkeuring).

Voordelen van een verkoopkeuring

Het belangrijkste is dat U de opdrachtgever bent. Dat betekent dat wij de keuring uitvoeren met uw doel voor onze ogen. Uw woning zo goed mogelijk verkopen. Daarom zal onze rapportage slechts een vaststelling van gebreken vermelden. Uit commercieel oogpunt willen wij uw onderhandelingspositie niet ondermijnen. Uiteraard kunnen wij ook herstelmaatregelen aangeven en een kostenindicatie. De praktijk leert dat deze kostenindicatie als onderhandelingsruimte wordt gebruikt. Deze is tenslotte gebaseerd op een professionele aanpak. In veel gevallen blijkt dat niet de professional de problemen gaat oplossen maar de kopers of mogelijk u zelf. Vandaar dat wij louter de eventuele gebreken benoemen en geen kostenindicaties specificeren. Omgekeerd kunnen wij u dus ook helpen wanneer u de koper bent. Dan is het ineens wel interessant om te gaan onderhandelen met een solide onderbouwing van de herstelkosten. Wij hebben jarenlange ervaring in dit soort keuringen en de spanningsvelden die kunnen ontstaan bij kopers en verkopers. Als inspectiebureau vinden wij het, net als de makelaar die uw pand in verkoop neemt, belangrijk de juiste en goede informatie te verstrekken zonder uw positie te ondermijnen. Indien u interesse heeft in onze diensten kunt u contact opnemen via het invulformulier.

Rapport biedt informatie voor de verkoper

Uiteraard wilt u uw woning zo snel mogelijk verkopen. Met een keuringsrapport biedt u een potentiële koper zekerheid: hij / zij weet wat er aan de woning mankeert en -belangrijker- wat het kost om eventuele gebreken te herstellen. Bovendien heeft u de mogelijkheid de gebreken zelf te (laten) herstellen, zodat u de woning zonder achterstallig onderhoud kunt aanbieden. U kunt dat dan met het rapport ook aantonen! Daarnaast kan zo’n rapport voorkomen dat u achteraf met schadeclaims wordt geconfronteerd.